Typsyn koulussa oli käynyt perjantaina ortodoksipappi. Tosin
ensimmäisellä kerralla hengästyttävää ja kiihkeää selostusta puolikorvalla
kuunnellessa sai suurin piirtein sellaisen käsityksen, että koulussa on käynyt
ortoreksinen pappi, joka on kaavussa tehnyt käsimerkkejä rap-artistien tyyliin
manatessaan pahoja henkiä lapsista.
No ihan näin ei sentään ollut käynyt (sen esityksen minäkin olisin
kyllä halunnut nähdä!). Koulussa oli käynyt siis ortodoksipappi (typsyn mukaan
ortoroksi =), joka oli siunannut lasten koristelemat pajunvitsat käsimerkkejä
käyttäen. Kaunis ajatus ja so far so good… Mutta sitten pappi oli päässyt samoille
linjoille arkkipiispa Leon kanssa, jonka mielestä virpominen on kerjäämistä ja
Mikkelin ortodoksisen srk:n kirkkoherran Johannes Hätisen kanssa, jonka
mielestä virpominen on kerjäämistä jos sen tekee noidaksi pukeutuneena. Koulussa
ollut pappi ei puhunut varsinaisesti kerjäämisestä, vaan että noidaksi ei saisi
pukeutua, koska noidassa on paha henki. Opettaja oli tilaisuuden jälkeen ihan fiksusti
selittänyt, että ortodoksit saavat noudattaa omia perinteitään ja olla
pukeutumatta noidaksi, me noudatamme omiamme.
On totta, että virpominen ei enää täytä sille alun perin
asetettua tavoitetta, joka on itäsuomalainen ortodoksiseen kristillisyyteen
liittyvä siunaus. Pajunoksat siunattiin kirkossa lauantain jumalanpalveluksen yhteydessä, jotta niillä voitiin
virpoa sukulaisille tai perheenjäsenille palmusunnuntaina. Mutta entä
sitten jos ortodoksinen virpomisperinne ja länsisuomalainen pääsiäisnoitaperinne
ovat vähän sekoittuneet, kukaan ei ole touhussa vahingoittunut. Me käymme
typsyn kanssa muutamilla tutuilla viemässä vitsat, tuntemattomien ovien takana
emme käy. Ja siitä tuskin on haittaa kenellekään. (Kukaan ei ainakaan kehtaa tunnustaa koska
olemme kavereita =) Eli huomenna menemme virpomaan ja typsy pukeutuu noidaksi, tai
kissaksi, ei se ole niin nokonuukaa. Minä olen jo sen verran noita-akka, etten
tarvitse kostyymiä. Ainakin jos mieheltä kysytään ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti